مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
تفاوت احد با واحد «قل هو اللّه أحد» «اليه يصعد الكلم الطّيّب و العمل الصّالح يرفعه»(158) «بسم اللّه الرّحمن الرّحيم * قل هو اللّه أحد * اللّه الصّمد * لم يلد و لم يولد * و لم يكن له كفواً أحد» - منظور از شهادت خداوند، شهادت عملى و فعلى است، نه قولى؛ يعنى خداوند با پديد آوردن جهان آفرينش كه نظام واحدى در آن حكومت مىكند و قوانين آن در همه جا يكسان و برنامهى آن يكى است و در واقع يك واحد به هم پيوسته و يك نظام يگانه است، عملاً نشان داده كه آفريدگار و معبود در جهان يكى بيش نيست و همه از يك منبع سرچشمه مىگيرند. بنابر اين، ايجاد اين نظام واحد، شهادت و گواهى خداست بر يگانگى ذاتش، اما شهادت و گواهى فرشتگان و دانشمندان جنبهى قولى دارد و اين گونه تفكيك در آيات قرآن كريم وجود دارد. مثلاً در آيهى: «إنّ اللّه و ملئكته يصلّون على النّبىّ»، خداوند و فرشتگان بر پيامبر درود مىفرستند. درود از ناحيهى خدا چيزى است و از ناحيهى فرشتگان چيز ديگر؛ از ناحيهى خدا، فرستادن رحمت است و از ناحيهى فرشتگان، تقاضاى رحمت.(162) - سؤال: در اين آيهى شريفه مدّعى وحدانيت خود خداوند است، پس چگونه مدعى مىتواند خودش شاهد باشد؟ در پاسخ مىتوان گفت: شاهد حقيقى جز خداوند نيست. زيرا او همهى اشيا را آفريده و آنها را دليل و نشانهى وحدانيت خويش قرار داده است و اگر اين دلايل وجود نداشت، شهادتى حاصل نمىگشت و پس از آن كه اين دلايل را قرار داد، علما را نيز به معرفت اين دلايل موفق گردانيد، وگرنه دانشمندان از معرفت الهى عاجز بودند. بنا بر اين شاهد حقيقى به وحدانيت حق تعالى، خود خداوند است. از اين رو قرآن مىفرمايد: «قل أىّ شىء أكبر شهادة قل اللّه»(163). نظرات شما عزیزان: [ دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:توحيد ربوبى , ] [ 17:11 ] [ اکبر احمدی ]
[
|
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |